Marketing door middel van email
Sinds ik email marketing software ben gaan gebruiken is mijn werkzame leven heel wat makkelijker geworden. Ik ben eigenaar van een sportwinkel en beheer tevens een webshop. Mijn klanten houd ik regelmatig op de hoogte van aanbiedingen en dit soort zaken doormiddel van e-mail. In het verleden vond ik het nogal een klus om alle adressen van mijn klanten te selecteren om ze vervolgens een gelikte e-mail te sturen. Totdat mijn buurman mij dus wees op email marketing software. Ik moet zeggen dat ik er nog nooit eerder van gehoord had en daarom in eerste instantie ook niet precies wist wat ik mij bij email marketing software moest voorstellen. Mijn buurman die werkzaam is in de wereld van de ict heeft mij kort het volgende uitgelegd.
Email marketing software is een programma dat automatische alle adressen uit mijn inbox kan selecteren en daardoor snel een e-mail kan sturen. Daarnaast kan ik dankzij het programma makkelijk groepen aanmaken. Zo willen sommige van mijn klanten bijvoorbeeld alleen tijdens het winterseizoen op de hoogte gehouden worden van aanbiedingen. Voor dit deel van mijn klanten heb ik nu dus een aparte groep aangemaakt die ik af en toe een e-mail stuur.
Je kunt dankzij de email marketing software ook op regelmatige basis een klant een e-mail sturen. Mijn klanten die bijvoorbeeld jarig zijn krijgen een speciale voucher waarmee ze in de webshop korting kunnen krijgen. In het verleden moest ik er constant om denken dat ik de verjaardagskalender in de gaten hield en zo af en toe gaat het dan ook wel is mis. Gelukkig is daar nu geen sprake meer van.
Er zit voor mij nog een heel groot voordeel aan de email marketing software. Gedurende het jaar stuur ik verschillende nieuwsbrieven rond. Deze nieuwsbrieven zijn onderverdeeld in sport. Zo stuur ik dus een e-mail naar de klanten die geïnteresseerd zijn in outdoor sporten terwijl ik naar anderen weer informatie stuur over tennis. Deze verschillende nieuwsbrieven hebben allemaal een andere lay-out. Eerder was ik er veel tijd mee kwijt om elke keer de lay-out weer aan te passen in tekstverwerkingsprogramma’s en ervoor te zorgen dat ik tevreden was met het uiterlijk van de brieven. Dankzij de email marketing software gaat dit veel gemakkelijker omdat ik daar de lay-out van de verschillende brieven op kan slaan en alleen de inhoud maar aan hoef te passen. Het scheelt mij dus een hoop werk en tijd.